سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

 

گفتمان موعود

در آستانه نیمه شعبان و ولادت با سعادت حضرت ولی‌الله الاعظم(عج)، کتاب «گفتمان موعود» اثر سید مجتبی مجاهدیان(تقوی)، چاپ و روانه بازار نشر گردید.

این پژوهش تطبیقی و جستار گونه‌پژوهانه، نگاه بین‌الادیانی و بین‌المذاهبی به اصل «مهدویّت» دارد. پدیدآورنده این اثر در «پیش درآمد» کتاب می‌نویسد: «در ارزیابی جریان شناسی فکری ـ فرهنگی مطالعات موعودی، آسیب عمومی و البته جدّی وارد بر این نوع مطالعات، "عدم اعتنا به برداشت و تفسیر پیروان هر دین از متون مقدس خود" است؛ در حالی که بی‌گمان تبیین، تفسیر و تأویل این باور، از زبان نمایندگان رسمی هر یک از مکاتب، و گونه‌شناسی اندیشه منجی توسط ایمان‌داران به هر آئین، بازه مشروع‌تر و سنجه مقبول‌تری در بازخوانی هر یک از آن پرونده‌هاست. پس بر این باور بر آن شدیم تا گونه‌پژوهانه، منجی موعود را از زبان نمایندگان رسمی مهمترین ادیان زنده آسمانی و فرق اسلامی، بررسیم.»

نویسنده در ادامه با اشاره به پیشینه چنین آثاری، به تبیین جایگاه و ارزش این اثر، می‌نگارد: «متأسفانه مطالعاتی چنین، فاقد پیشینه چندانی در جغرافیای پژوهشی ماست؛ و می‌توان ادعا کرد که مجموعه‌ای با این نظم و نَسَق در موضوع موعودگرایی، بسیار کم سابقه و یا شاید به نوعی بی‌سابقه باشد؛ "می‌گویم و می‌آیمش از عهده برون"»

کتاب «گفتمان موعود» علاوه بر «پیش درآمد»، «نمایه‌های متون مقدس» و «کتابنامه»، در هفت گفتمان به ترتیب ذیل به سامان رسیده است:

گفتمان اول: «سوشیانس؛ موعود آئین زرتشت» در نشستی با موبد پدرام سروش‌پور، مدیر آدریان(آتشکده) تهران.

گفتمان دوم: «ماشیح؛ منجی موعودِ یهود»، در گفت وگو با خاخام دکتر یونس حمامی لاله زار، دبیر انجمن کلیمیان ایران.

گفتمان سوم: «بازگشت مسیح»، در دیدار با رمزی یوسف داود گَرمو؛ اسقف اعظم کلیسای آشوری، کلدانی کاتولیک تهران.

گفتمان چهارم: «موعود از نسل فاطمه(س) است؛ یا مهدویت از دیدگاه اهل سنت»، در گفتگو با شهید ماموستا دکتر شیخ‌الاسلام‌ کردستانی مفتی شافعیان کشور.

گفتمان پنجم: «مهدویت از منظر وهابیت»، در دیدار با مستبصر دکتر عصام العماد یمنی.

گفتمان ششم: «عصر مهدویّت؛ بازخوانی مهدویّت در مکتب اهل بیت(ع)»، در نشستی با آیت الله شیخ علی کورانی عاملی.

گفتمان هفتم: «خط امان؛ مهدویت در جهان معاصر»، در گفتگوی مجازی با آیت­الله محمد امامی کاشانی.

یادآور می‌شود که پیش از مطالعه گفتمان‌های هفت‌گانه کتاب، مطالعه «درآمد» هر گفتمان، مفید بلکه در درک بهتر آن، ضروری خواهد بود.

پدید‌آورنده کتاب «گفتمان موعود»، آن را در 272 صفحه قطع رقعی، با مقدمه «دکتر سید سلمان صفوی، رئیس آکادامی مطالعات ایرانی لندن» و توسط انتشارات سلمان آزاده، به بهای 6 هزار تومان، چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

تلفن مرکز پخش: -2909779 ـ 0251

همراه: 09192952011