سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

گفتگوی اختصاصی بسیج:
سیدجلال هاشمی از جوانان بسیجی موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی در شهرستان کهک قم سیستم آکواپونیک را در محل پرورش ماهیان تزیینی راه اندازی نموده است.
بسیجی قمی کارآفرین اجرای سیستم پرورش «آکواپونیک» با روش آکواریومی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، آکواپونیک علم تلفیق تولید ماهی و گیاه در یک رابطه همزیستی  است که پساب ناشی از فعالیت زیستی ماهی به عنوان کود برای گیاه مورد استفاده قرار گرفته و آب تصفیه شده توسط گیاه هم به استخر پرورش ماهیان انتقال می‌یابد.

«سیدجلال هاشمی» از جوانان بسیجی موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی در شهرستان کهک سیستم آکواپونیک را در محل پرورش ماهیان تزیینی راه اندازی نموده است. وی کارشناس کشاورزی، شاخه باغبانی است و در حال حاضر در حال پرورش ماهی‌های زینتی، و سیستم آکواپونیک با روش آکواریومی می‌باشد.

به اتفاق مرتضی قاسمی مسئول بسیج سازندگیناحیه بسیج امام حسن مجتبی(ع) قم گفتگویی با ایشان ترتیب دادیم که در ادامه آن را می‌خوانیم:

چه عاملی باعث شد که از باغبانی وارد عرصه ماهی و آکواپونیک شوید؟

من تا سه چهار سال گذشته در کار فضای سبز بودم. در فرودگاه سابق قم که در حال ساخت بود با همکاری دوستان سیستم آکواپونیک که تلفیقی است از پرورش ماهی و کشت گیاهان را باهم اجرا کردیم. از آن زمان به بعد به پرورش ماهی علاقمند شدم. تخصص بخشی از  این سیستم هم در باغبانی بود و یک بخش تخصصی اش هم در شیلات بود. سعی کردم اطلاعات مربوط به پرورش ماهی‌ام را بالا ببرم و بتوانم این روش را به کار ببرم.

 سرمایه اولیه برای شروع این کار چقدر است؟

به نوع کاری که می‌خواهد انجام دهد بستگی دارد؛ چون سیستمی که ما اینجا داریم مدار بسته و مکانیزه است. هزینه اولیه اجرای آن به غیر از سالن و آب و برق و ... قدری بالا ست. نمی‌شود بگویی چه مبلغی، بستگی به میزان وسطح تولید و تراکم تولید دارد.

حداقل پول لازم برای استارت کار که فردی بتواند سیستم کوچکی راه بیاندازد حدود سی تا پنجاه میلیون تومان سرمایه اولیه لازم است. البته سیستم سنتی با سیستم مدار بسته فرق می‌کند و کار ما با سیستم مدار بسته است.

محصولاتتان را چگونه به فروش می‌رسانید؟

به طور عمده از بازار می‌آیند و می‌خرند و در سطح کشور توزیع می‌کنند. فعلا بازار کشور جوابگو است و ما به مسئولین تقاضا نداده ایم.

بازدهی کار چطور است؟

ـ. ما بهینه سازی در مصرف آب داریم. افزایش تراکم در سطح تولید را انجام میدهیم این‌ها بازدهی و عملکرد را در واحد سطح بالا می‌برد و تلاشمان این است که روز به روز این‌ها افزایش پیداکند.
 
بسیجی قمی کارآفرین اجرای سیستم پرورش «آکواپونیک» با روش آکواریومی

به طور مستقیم و غیرمستقیم چند نفر اینجا مشغول فعالیت هستند؟

الان به طور مستقیم سه نفر مشغول هستند. غیر مستقیم سه یا چهار توزیع کننده عمده‌ای هستند که به طور مستقیم از ما خرید می‌کنند و بین مغازه داران توزیع می‌کنند.

چطور می‌توانید کارتان را گسترش دهید؟

 بهینه کردن سیستممان یکی از اهداف و تلاش ماست که تراکم را در همین سیستم را بدون افزایش در سطح یا تعداد آکواریوم‌ها و حوضچه ها، بالا ببریم. تغییری در سیستم ایجاد می‌کنیم که بتوانیم سطح سیستم را ارتقا دهیم.

مهم‌ترین مشکلی که در این سیستم دارید چیست؟

استفاده از سیستم‌های مدار بسته سرمایه اولیه بالایی می‌خواهد. پرورش ماهی برای بازگشت سرمایه یا آغاز بهره برداری دوره‌ای دارد و در نتیجه در این دوره سرمایه درگردشی نیاز است. بسته به تراکم سرمایه‌ای لازم است که این سرمایه خیلی مهم است. کارگاهی که در حال فعالیت است بستگی به نوع سیستمی که تولید می‌کند نیازمند ارتقا وبهینه سازی سیستم هایش است. نه اینکه بگوییم مشکلی وجود دارد؛ چون ما خودمان اینجا آزمایشگاه داریم حتی بیماری‌ها و مشکلاتی که داریم را سعی می‌کنیم کنترل کنیم نه اینکه به صفر برسانیم، نمی‌شود گفت: به طور قطع به صفر می‌رسد، اما سعی می‌کنیم به حداقل برسانیم. تا ماهی که عرضه می‌کنیم ماهی سالمی باشد.

توصیه شما به جوانان جویای کار چیست؟

 باید کار کرد. ما اینجا با اینکه حداقل روزانه 12 ساعت وقت می‌گذاریم و در کارگاه کار می‌کنیم. یک وقتی هم اگر خرابی یا مشکلی پیش بیاید، شبانه روزی می‌شود. در صورتی که ما اینجا نیروی شب هم داریم که سرکشی و کنترل می‌کند. بالاخره موجود زنده است ونمی شود رهایش کرد. دریک لحظه می‌شود که تلفات بخورد و مشکلی پیش بیاید. اما اینطور نیست که بگویی یک ساعت می‌آیم کار می‌کنم وبعد هم بهره وری. اینطور نیست.

جوانان عزیز باید از لحاظ فنی اطلاعات خودشان را ارتقا و به روز کنند و با مطالعه خودشان را ارتقا دهند. به اطلاعات و علمی که دارند بسنده نکنند.

خواسته و مطالبه شما از مسئولان و بسیج سازندگی چیست؟

ما فقط می‌خواهیم برای ارتقای سیستممان، و اینکه کمیت و کیفیتش بدون افزایش سطح بالا برود، به ما کمک‌هایی کنند و وام بدهند، تا بدون ایجاد کارگاهی جدید سطح افزایش یابد و اشتغال ایجاد شود. شاید اگر وام نگیریم با گذشت زمان به آن نقطه برسیم، اما می‌خواهیم این سریع‌تر انجام شود. البته ظاهرا قرار است تسهیلاتی پرداخت شود.

گفتگو: حجت شعبانی

لینک گفتگو در سایت خبرگزاری بسیج